Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě, kterou jsme pro město zpracovali, představuje plán, jak v Ostravě zlepšovat podmínky pro dopravu na kole.
Cesty na kole se podílí na ostravské dopravě jen zhruba 3,8 %. To se má změnit. Ostrava chce motivovat své obyvatele i návštěvníky, aby kolo využívali častěji a umožnit jim, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici.
V květnu 2024 zastupitelé města schválili novou Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě. Náš ateliér ji zpracoval na základě pověření města z roku 2021, kterým nám zároveň byla svěřena role ostravského cyklokoordinátora. Předchozí koncepce k cyklistice přistupovala především jako k rekreační a sportovní aktivitě. Mnoho cílů, které vytyčila se již podařilo naplnit. Ostrava má díky ní poměrně kvalitní a ucelenou síť rekreačních stezek pro cyklisty.
Aby se jízda na kole stala pro lidi v Ostravě praktickým způsobem dopravy brání nepropojená síť cyklistické infrastruktury a nevhodná řešení, která vyvolávají pocit ohrožení, způsobují dlouhé zajížďky nebo zbytečné nepohodlí. Koncepce přináší návrh vedení cyklistické infrastruktury, přehled doporučených dopravních řešení či standardy materiálů a cyklistického mobiliáře.
Účel koncepce
Proč Ostrava zlepšuje podmínky pro dopravu na kole?
- Kolo umožňuje dosáhnout cíle na ploše 15 x větší než za stejný čas pěšky. Díky tomu cyklistická doprava zpřístupňuje místa ve městě a vytváří příležitosti pro podnikání, kulturu nebo rekreaci a komunitní život.
- Zvýšením podílu cyklistické dopravy město uvolňuje prostor pro efektivnější využití. Takto získané místo lze využít pro nové prvky, které zvyšují pobytovou kvalitu veřejných prostranství.
- Oproti jiným druhům dopravy je doprava na kole levná pro jednotlivce i společnost.
- Má minimální negativní dopady na kvalitu životního prostředí a přispívá k lepšímu fyzickému i psychickému zdraví obyvatel.
- Je dobře dostupná všem, bez ohledu na věk, fyzickou kondici nebo sociální postavení.
Co se má změnit?
Oddělené cyklostezky
Na ulicích s nejvyšší dovolenou rychlostí 50 km/h budou postupně vznikat stezky s děleným provozem. Prostor pro kola bude stavebně oddělen od vozovky i od prostoru pro chodce. Ulice jako Opavská, 28. října, Výškovická nebo Bohumínská se dočkají takového rozdělení prostoru, aby se zde každý mohl pohybovat pohodlně a bezpečně. Celkově koncepce navrhuje postavit oddělené cyklostezky až na 262 km ostravských ulic.
Zóny zklidněné dopravy
Ulice, které nemají sloužit pro tranzitní dopravu, se promění v tzv. zóny zklidněné dopravy, ve kterých dojde ke snížení nejvyšší dovolené rychlosti na 30 či 20 km/h. Dodržování snížené rychlosti pomohou zajistit stavební úpravy uličního prostoru, například zvýšené křižovatky, zavádění nových jednosměrek nebo nahrazení asfaltových povrchů dlažbou. Díky tomu se v poklidných zónách budou moci lidé na kole pohybovat bezpečně spolu s auty.
Propojená síť cyklistické infrastruktury
Navrhujeme Ostravu propojit hustou sítí oddělených stezek, dopravně zklidněných a cyklo-obousměrných ulic, díky kterým bude možné se na kole pohybovat všemi směry, po přímých a rychlých trasách. Dojet například z hlavního nádraží na Masarykovo náměstí nebo do Dolních Vítkovic tak půjde přímou a bezpečnou cestou. Dobudování cyklistické infrastruktury přinese 25–30% úsporu času na cestách do 5 km, na delších trasách zhruba 15% zrychlení.
Standardy
Jak široké mají být ostravské cyklostezky, jaké povrchy jsou vhodné pro pohodlnou jízdu, které stojany jsou bezpečné pro zamknutí kola nebo jak nejlépe vyřešit křižovatku, aby byla bezpečná pro cyklisty? Těmto otázkám se věnuje nová koncepce v kapitole standardy. Jde o soubor základních požadavků na cyklistickou infrastrukturu a veřejná prostranství i popis vhodných řešení.